Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.02.2020 18:07 - Как 5-6 годишен станах "цар на Зарезана" в село Бутово
Автор: krumbelosvet Категория: Лични дневници   
Прочетен: 651 Коментари: 4 Гласове:
4

Последна промяна: 05.02.2020 23:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Гостувахме на баба през ваканцията, аз брат ми и майка ни. Вуйчо беше въздържател, а дядо железничар на гара Левски, нямаше кой мъж да отиде да зарязва лозята.  Процесията в чест на св.Трифон-Зарезан се зададе откъм черквата, и в последния момент жените решиха да изпратят с нея мене и брат ми, малко по-голям.

Вързаха на мене едно шишенце "юсче" към 150 гр, а на брат ми по-голямо, и ни пуснаха. Ние тръгнахме спокойно, щото бяхме свикнали, че всички ни се радват. Но ни бяха пуснали БЕЗ ХРАНА! Ако са се били уговорили с роднини да ни поемат, ние не знаехме. Зарязваха мъжете, попът пя, и народът насяда да яде и да пие. А ние стърчим в неловко мълчание. Но бързо ни поканиха някъде и седнахме. 

На края на пиршеството, започнаха да избират "цар на Зарезана". Вдигнаха тържествено на рамене един, но той трябва да е отказал, щото след малко вдигнаха друг. Трябва и той да е отказал, защото изглежда "царят" е трябваро да почерпи ВСИЧКИ.!!!

Ние спокойно се прибрахме, а баба и майка гледат от портичката към площада, където множеството НЕ СЕ РАЗОТИВА. По едно време майка вика "Мамо, тия гледат към нас". И докато издума, народът тръгна и спря пред бабини. С МУЗИКАТА начело. Духова музика от българи, пълен комплект, даже туба-бас имаха, и репетираха ПО НОТИ!!!

- Сулмиьо (баба беше Соломия, на цар Соломон). Внуците ти са царе на Зарезана, срещай гости!

А в къщи няма мъже да им се опрат. Вуйчо с приятели, дядо на работа. На село всичко се знае. Знаят още, че баба НЕ СИ Е ПРОДАЛА ВИНОТО, чака да се дигне цената. И тълпата нахлу в "дюкяна", огромна стая с двойна врата към улицата. Които не успяха, останаха отвънка. А майка и баба започнаха да изнасят котлите с вино, щото царе имат и музиката свири пред вратата.

Аз, по-малък от всички, нямах поглед за събитията по-далече от съседите. И един от тях, знаел е, че баща ми е комунист, ме зачекна кротко на политика. Комунизмът бил ПЪРВОБИТНА работа и такива от сорта. У нас в София обаче радиото не се спираше, и аз бях в курса на темата. Човекът се отказа да ме наддумва и накрая множеството все пак се разотиде.

Така с брат ми бяхме "царе" час и половина, за сметка на бабиното вино.
А баба имаше учени братя, които са й доставяли винарски книжки. Тя дезинфектираше бъчвите със запалена сяра, а след като налее ферментиралото вино, пускаше вътре в специално "чорапче" на конец (като при чая) шепа стафиди, които да поддържат слаба ферментация, за да хвърля виното "искри". И това са знаели селските гяволи...

Но ако не беше станало така, щях ли сега да имам спомен? Светла им памет на скъпите хора, и на гяволите съселяни, щото едва ли е останал някой жив от героите. Интересно, дали помни разкази някой от потомците им. 




Гласувай:
5



1. morskipesni - Това беше живот! Моето село бе пълнокръвно, спретнато, българско,
01.02.2020 19:23
Виното ни беше "Алжирка", чиста. Бадемите бяха от меките, дето се чупят с ръка- когато бяхме много гледни, ядяхме ги с черупките.
цитирай
2. krumbelosvet - Щастливи сме били с брат ми.
03.02.2020 00:59
Всяка ваканция, докато беше жива баба, от първия до последния ден, бяхме на село. И главно за риба по река Ломя, приток на Осъма. Най-тъжният ден беше връщането в София. То ква София, калната или прашна Надежда, с жълтите августовски треви по улици и полета. Но срещата със съучениците и миризмата на нови учебници скоро ни връщаха тонуса...
А един приятел от квартала до сегашното Спортно Министерство, нямал баба на село и летувал по паважа или в каменното корито на Канала под Орлов Мост.
цитирай
3. elenkokoschkov - ИМАШ ПРЕДВИД В БУРЕТО,
07.02.2020 20:33
krumbelosvet написа:
. след като налее ферментиралото вино, пускаше вътре в специално "чорапче" на конец (като при чая) шепа стафиди, които да поддържат слаба ферментация, за да хвърля виното "искри". .

ПРЕДПОЛАГАМ!
цитирай
4. krumbelosvet - Благодаря, elenkokoschkov,
08.02.2020 19:50
Наистина било буре според нета. От детството не съм виждал отблизо тия съдове, нито съм чувал кое какво е.
Виновен за грешката ми е певеца, който пее
"Има долу в бъчвите
толкова горчив пелин".
Не го е срам!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: krumbelosvet
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1974764
Постинги: 1163
Коментари: 3399
Гласове: 3577
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930