Постинг
12.10.2015 10:24 -
"Не сме народ а мърша..." доказва обратното
Автор: krumbelosvet
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2954 Коментари: 9 Гласове:
Последна промяна: 11.03.2021 10:13
Прочетен: 2954 Коментари: 9 Гласове:
12
Последна промяна: 11.03.2021 10:13
Това не е парадокс, а прост исторически факт, игнориран по вековна традиция. Дядо Славейков, човек почти свят, в един момент е избухнал от чисто партиен бяс по повод... липсата на кворум на събрание на читалищното настоятелство в Цариград. А годината е 1875, въстанието е близо и патриотите не мислят за книги, а за пушки! Затова ги няма в читалището.
Още преди да стане дядо, Славейков участва в извоюването на църковна независимост от гръцкия патриарх и в построяването на Българското читалище в Цариград. Сърцето му пее от радост. Но в 1875г. читалищното настоятелство за първи път не събира кворум. Идват 12 от 37 членове.
Поетът е попарен – партията на Младите, работеща за свобода чрез оръжие, е взела връх. А Славейков, заедно със Старите, е против въстание, заради сигурните реки от кръв, и несигурния резултат. За гнусните унижения да не говорим. Кой може да осъди за това един многодетен баща?
Прославеният стар борец за свобода чрез просвета, явно изпада в партиен бяс и иска да ухапе колкото може по-отровно. Той знае от детство на свой гръб, че най боли обидата на народ. (Не всички народи са имали случай да изпитат това.) И великият родолюбец пише въпросното стихотворение, в което има и по-мръсни думи от „мърша”.
Така в литературата влиза един трагичен феномен, заимстван от поробителя много преди това и запазен до днес - да ругаем българите и България при всеки неприятен случай. Например задръстване на пътя, поледица или ЖП-катастрофа. Макар, че всеки ден слушаме за подобни и по-лоши случаи в чужбина. Примерите са безброй и всеки помни купища от тях. Помним и избухването на Божидар Димитров срещу "тоя ши.ан народ" по повод съмненията за мощите на св Йоан Кръстител, намерени край Созопол. А кой знае по-добре от Б.Д., че няма на света мощи, които да не са подлагани на съмнение? Марк Твен например, в книгата си "Глупаци в чужбина", се подиграва с всички мощи и реликви по света. Той видял в различни катедрали 3-4 истински Христови трънени венци, безброй пирони и трески от кръста и няколко черепа на св. Йоан Кръстител.
На следващата година „мършата” се вдига на въстание, за да заслужи с кръв свободата. И я заслужава. Но писаното остава. И до днес, щом на някого му се дохапе, злобно цитира "Не сме народ...".
Кое е по-трудно – да основеш читалище в Цариград, или да отидеш на събрание в него? Едни и същи хора са направили трудното и не са направили лесното, по благородна причина. В с и ч к и без изключение нападки срещу българите, не са по-справедливи от въпросната.
За нито един порок не е доказано, че е само наш, или че го имаме повече от други народи в подобни условия. Който не е съгласен, нека да посочи такива доказателства.
П П : Партийният бяс и тежките му усложнения не са наш патент. В първия пост на моя блог - „Нещастието на българите и партийният бяс" - споменах за документирани от Гьоте прояви на партиен бяс в Германия и Англия преди повече от два века. Тоя бяс води, като НЕОЧАКВАН СТРАНИЧЕН ефект, до ПРЕЗРЕНИЕ към С В О Я Т А страна. И такова презрение, пренесено в американските колонии, води до тяхното отделяне от Англия и основаването на САЩ. Днес у нас и партийният бяс, и САМОПРЕЗРЕНИЕТО са на лице,..
Още преди да стане дядо, Славейков участва в извоюването на църковна независимост от гръцкия патриарх и в построяването на Българското читалище в Цариград. Сърцето му пее от радост. Но в 1875г. читалищното настоятелство за първи път не събира кворум. Идват 12 от 37 членове.
Поетът е попарен – партията на Младите, работеща за свобода чрез оръжие, е взела връх. А Славейков, заедно със Старите, е против въстание, заради сигурните реки от кръв, и несигурния резултат. За гнусните унижения да не говорим. Кой може да осъди за това един многодетен баща?
Прославеният стар борец за свобода чрез просвета, явно изпада в партиен бяс и иска да ухапе колкото може по-отровно. Той знае от детство на свой гръб, че най боли обидата на народ. (Не всички народи са имали случай да изпитат това.) И великият родолюбец пише въпросното стихотворение, в което има и по-мръсни думи от „мърша”.
Така в литературата влиза един трагичен феномен, заимстван от поробителя много преди това и запазен до днес - да ругаем българите и България при всеки неприятен случай. Например задръстване на пътя, поледица или ЖП-катастрофа. Макар, че всеки ден слушаме за подобни и по-лоши случаи в чужбина. Примерите са безброй и всеки помни купища от тях. Помним и избухването на Божидар Димитров срещу "тоя ши.ан народ" по повод съмненията за мощите на св Йоан Кръстител, намерени край Созопол. А кой знае по-добре от Б.Д., че няма на света мощи, които да не са подлагани на съмнение? Марк Твен например, в книгата си "Глупаци в чужбина", се подиграва с всички мощи и реликви по света. Той видял в различни катедрали 3-4 истински Христови трънени венци, безброй пирони и трески от кръста и няколко черепа на св. Йоан Кръстител.
На следващата година „мършата” се вдига на въстание, за да заслужи с кръв свободата. И я заслужава. Но писаното остава. И до днес, щом на някого му се дохапе, злобно цитира "Не сме народ...".
Кое е по-трудно – да основеш читалище в Цариград, или да отидеш на събрание в него? Едни и същи хора са направили трудното и не са направили лесното, по благородна причина. В с и ч к и без изключение нападки срещу българите, не са по-справедливи от въпросната.
За нито един порок не е доказано, че е само наш, или че го имаме повече от други народи в подобни условия. Който не е съгласен, нека да посочи такива доказателства.
П П : Партийният бяс и тежките му усложнения не са наш патент. В първия пост на моя блог - „Нещастието на българите и партийният бяс" - споменах за документирани от Гьоте прояви на партиен бяс в Германия и Англия преди повече от два века. Тоя бяс води, като НЕОЧАКВАН СТРАНИЧЕН ефект, до ПРЕЗРЕНИЕ към С В О Я Т А страна. И такова презрение, пренесено в американските колонии, води до тяхното отделяне от Англия и основаването на САЩ. Днес у нас и партийният бяс, и САМОПРЕЗРЕНИЕТО са на лице,..
Тагове:
© Какво се има предвид, когато казваме &...
© Може! И даже е развивала, недраги ми В...
ICGB усвои и последния транш от дългосро...
© Може! И даже е развивала, недраги ми В...
ICGB усвои и последния транш от дългосро...
da
цитирайМатериалът е интересно написан с обич за България.
цитирайОт вас научавам повода за написването от дядо Славейков на стихотворението "Не сме народ", за което благодаря. Липсата на мнозинство за едно събрание е поводът, а причината, видно и от самото стихотворение, е по-дълбока - натрупалите се ядни впечатления от обществената му работа. "Всичко тежко, всичко мъчно е за нас!", казва поетът, което едва ли е само упрек към партийните му противници.
Все още не сме ясни и завършени като народ и не сме на нивото на духовните ни водачи. Доказва го трагедията на революционните ни дейци - в по-широките си виждания за революционната борба и бъдещето на свободна България Левски не е бил разбран от повечето комитетски дейци. Ботев също е неразбран. Да, правим въстание, но то е масово само в ІV-ти революционен окръг. А останалите три окръга, какво правят? Днешното окаяно състояние на държавата ни е друго доказателство. Сами сме го казали - Прост народ, слаба държава. За опростачването на народа голяма заслуга имат и политическите му водачи. Приключвам, защото стана дълго.
цитирайВсе още не сме ясни и завършени като народ и не сме на нивото на духовните ни водачи. Доказва го трагедията на революционните ни дейци - в по-широките си виждания за революционната борба и бъдещето на свободна България Левски не е бил разбран от повечето комитетски дейци. Ботев също е неразбран. Да, правим въстание, но то е масово само в ІV-ти революционен окръг. А останалите три окръга, какво правят? Днешното окаяно състояние на държавата ни е друго доказателство. Сами сме го казали - Прост народ, слаба държава. За опростачването на народа голяма заслуга имат и политическите му водачи. Приключвам, защото стана дълго.
Няма завършени народи, освен изчезналите. А ясни няма изобщо. Нито един.
И никой народ не е като героите си, иначе те нямаше да са герои.
Отговорите обикновено са по-дълги от въпросите, затова и аз приключвам.
Писал съм само за едно стихотворение и няма как да се впусна в историята на въстанието. А то наистина изпълнява задачата си. Трябваше ли да бъдат изклани и другите окръзи? Турция е знаела за подготовката и е била готова да реши въпроса както с арменците.
цитирайИ никой народ не е като героите си, иначе те нямаше да са герои.
Отговорите обикновено са по-дълги от въпросите, затова и аз приключвам.
Писал съм само за едно стихотворение и няма как да се впусна в историята на въстанието. А то наистина изпълнява задачата си. Трябваше ли да бъдат изклани и другите окръзи? Турция е знаела за подготовката и е била готова да реши въпроса както с арменците.
Прав сте, няма завършени народи, но има народи на по-високо интелектуално и организационно ниво от други народи. Ние не сме от тях - унищожаваме природата, не пазим чистота на обществени места и въобще не пазим общественото имущество, мърляви сме, неподредени сме, не уважаваме и не съхраняваме наследеното от миналото си, всеки нов период в развитието си започваме от начало, раболепничим пред силните на деня, нямаме уважение в света и прочие.
Сравнете ни с гърците и сърбите, най-близки до нас народи, и вижте разликите.
И гърците и сърбите са марка в света, каквато марка са германците и произведеното от тях. Всеки народ има особени, трайни черти, които го отличават - руснаците и японците са силни духом, германците са точни и стриктни в делата си, французите са веселяци и шегаджии, най- висша ценност за us-американците са богатството и успехът, идеал за турците е рахатлъкът.
Написаното до тук не означава, че не обичам родината си и народът си.
Но не бива да се идеализираме. Вредно е за самите нас.
цитирайСравнете ни с гърците и сърбите, най-близки до нас народи, и вижте разликите.
И гърците и сърбите са марка в света, каквато марка са германците и произведеното от тях. Всеки народ има особени, трайни черти, които го отличават - руснаците и японците са силни духом, германците са точни и стриктни в делата си, французите са веселяци и шегаджии, най- висша ценност за us-американците са богатството и успехът, идеал за турците е рахатлъкът.
Написаното до тук не означава, че не обичам родината си и народът си.
Но не бива да се идеализираме. Вредно е за самите нас.
И то наистина доказва обратното. А това противоречи на господстващата мода, за която Вие постоянно напомняте. Зная всички аргументи от тоя род. И как не. Ако ги забравя, телевизията ще ми ги напомни всичките само за един ден.
Моля Ви, прегледайте шестте ми постинга и може пак да говорим.
цитирайМоля Ви, прегледайте шестте ми постинга и може пак да говорим.
благодаря за смисления материал, учудващо лишен от саморазкъсваща и обезверена в българите язвителност..
Ще наглеждам отново блога Ви!
цитирайЩе наглеждам отново блога Ви!
"Зная всички аргументи от тоя род. И как не. Ако ги забравя, телевизията ще ми ги напомни всичките само за един ден."
цитирайче наистина вече учудва липсата на "саморазкъсваща и обезверена в българите язвителност". Но, вярвам, че и на това ще видим края. Помагайте да се случи. Благодарност и поздрави!
цитирайТърсене
За този блог
Гласове: 3577