Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.12.2017 13:11 - Не е като една човешка длан България, прости поете! ІІ издание
Автор: krumbelosvet Категория: Новини   
Прочетен: 864 Коментари: 1 Гласове:
6

Последна промяна: 18.12.2017 07:39

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Чудно кой и как се е сетил през 2004г., да внесе в Съюза на Българските Писатели предложение за награда на името на... Георги Джагаров. За патриотична поезия. И още по-чудно, предложението е прието и наградата редовно се раздава от тогава на... 14-ти юли - националният празник на Франция?!? Чудно е като знаем, че хората на перото трудно се понасят един-друг, по цял свят, а не само у нас, както си мисли Елин Пелин, Байловският гений на селото. "От доло връо се види, а от връо доло се не види". Или обратното беше.

Всички знаехме първия куплет от най-известното стихотворение на Джагаров:

Земя като една човешка длан...
Но по-голяма ти не си ми нужна,
Щастлив съм аз, че твойта кръв е южна,
че е от кремък твоят стар Балкан.

Не е ли излизал от кабинета си поетът? И понеже трябва да е поизлизвал, как не е забелязал, че само на глобуса България е малка? Наскоро четох за един сърбин който, като пообиколил доста знаменити места в България заключил "Сега разбрах, защо вие сте били ЦАРСТВО, а ние - КРАЛСТВО". (Царството е с ранг на империя, а кралство е имало като малка част от Италия, например.) Това за да го каже един сърбин, значи впечатлението му е било върхът. И моите впечатления са такива, и на хиляди, не, на МИЛИОНИ българи. А преди малко прочетох, че това било едно от най-хубавите български стихотворения...

Никога не ми е харесвало това стихотворение. Плакатно, измислено, без топлина и живот. Декларации за любов, които се правят най-вече тогава, когато любовта си е отишла. Прости ми, поете. Но когато си казвам на ум някои стихаве на Ботев, на Дебелянов и даже на Вапцаров, буквално ми настръхва козинатат. А тая "земя като длан" съм я рецитирал - и нищо. НО ЧУВСТВАТА СА ЛЪЖОВНИ.

Има елементарни грешки още в цитирания първи куплет. Балканът НЕ Е ОТ КРЕМЪК. Билото и южните му склонове са от утаечни скали, с много редки жилки от кремък. А северните поли са от варовик. И кръвта на нашите северняци далече не е южна. Майка ми е севернячка и аз като нея, макар че дядото на баща ми бяга от Егейска Македония и родът му до днес носи гръцкия пряко "Палавоз". Майка ми беще сериозна и даже сурова жена, която криеше като голяма тайна даже безпаметната си любов към децата...

Аз съм типичен българин, както казах - с майка севернячка и баша от македонски корен с ливански примес. Женен съм за тракийка, а преди това за още една, и тлябва да отбележа, че това са РЕЛИКТОВИ жени, тракийски тиади, примерно. Тая раса е впечатлила Херодот и Петко Славейков (каква устойчивост в хилядолетията) като БЕЛОНОГИ. Жени-магии са те. Това, че сме се сплавили като ЕДИН НАРОД, доказва древен общ карен, копал различни пластове земя... Но млъкни сърце.

Да се сравним с Щатите. Даже сега, силно намалели, сме на брой повече от среден американски щат. По площ сме половин щат, заради Аляска и др. рядко-населени райони. В света по площ сме на 101-во място от 193, а в европа сме на 16-то от 50. Как не се е осведомил поетът, че на света сме с повече земя от половината страни, а в Европа - от две трети? Поетът е длъжен да се осведомява, щом ще пише черно на бяло.

Интересно, в нашето БЪЛГАРОХУЛНО време, какви ли патриотични стихове са спечелили наградата "Джагаров"? Дано не са от мащаба на "дланта". 





Гласувай:
6



1. krumbelosvet - Безсмъртни редове
18.12.2017 08:39
Гора зашуми, вятър повее, Балканът пее хайдушка песен...
Жетва е сега, пейте робини тез тъжни песни,
грей и ти слънце, в таз робска земя ще да загине и тоя юнак,
но млъкни сърце.
Тоз който падне в бой за свобода, той не умира

Да се завърнеш в бащината къща
когато вечелта смирено гасне...

Понякога ще идвам във съня ти
като незнаен и далечен гостенин...
Ще влеза тихо, кротко ще приседна,
ще вперя поглед в мрака да те видя,
когато се наситя да те гледам,
ще те целуна и ще си отида
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: krumbelosvet
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1945448
Постинги: 1153
Коментари: 3371
Гласове: 3564
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031