Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.12.2017 11:00 - Прости, Джагаров, България НЕ Е като една човешка длан
Автор: krumbelosvet Категория: Лични дневници   
Прочетен: 850 Коментари: 2 Гласове:
2

Последна промяна: 30.10.2019 10:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Изненадах се, че в наши дни, през 2004г., Съюзът на Българските Писатели е учредил награда за патриотична поезия на името на Георги Джагаров. Нагарадата се раздава редовно на 14-ти юли (националния празник на... Франция!!!). Всички знаехме поне първия куплет на най-известното му стихотворение:

Земя като една човешка длан,..  
Но по-голяма ти не си ми нужна,
Щастлив съм аз, че твойта кръв е южна,
че е от кремък твоят стар Балкан.


Но който е кръстосвал България на шир и длъж и по стотиците й ОСОБЕНО ЗАБЕЛЕЖИТЕЛНИ  места, той знае, че това е ГОЛЯМА ЗАМЯ. И това не е въпрос на чувства. Четох наскоро, че един сърбин, като пообиколил доста места у нас, казал "Сега разбирам защо вие сте били ЦАРСТВО, а ние КРАЛСТВО (царството е с ранг на империя, а кралството може да е и един окръг).

Нека се сравним със САЩ. Даже сега по население ние сме повече от средното население на един щат. Заради ненаселената Аляска и други рядко населени райони, по територия отстъпваме на един щат около два пъти.

Но в Европа от 50 страни сме на 16-то място, а в света сме 101-ви от 193 страни. Поетът явно ГРЕШИ с тая „една човешка длан”. Толкова ли не е пътувал за да види, че България не е малка както изглежда на глобуса? Или поне да се осведоми, че половината страни в света са по-малки, а в Европа ДВЕ ТРЕТИ са по-малки!

Мисля си, че е било лоша идея заради това стихотворение да се дава награда „Георги Джагаров” за патриотизъм. Още в цитираният първи куплет има още една ФАКТИЧЕСКА грешка. Балканът не е от кремък. Билото и южните склонове са от утаечни скали, в които рядко има кремъчни жилки. А северните поли са варовикови.

Може да се поспори и доколко нашите северняци са южняци. Според Антон Страшимиров, мизийците са хора строги и сдържани, като мене например. Майка ми е от Северна България. Беше сериозна по характер. В родното й село Бутово не е имало политически гонения, а политическите различия (имало ги е) не са разваляли ежедневните отношения. Както ги развалят в САЩ по време на избори, например.

На мене цалото стихотворение ми се струва принудено, плакатно, без топлина и живот. Някакви декларации за любов, каквито май се правят тогава, когато любовта си е отишла...

Лошо, съюзе писателски, лошо. Кой даде идеята? Да не би някое НПО да е отпуснало парите, за да ни смачка окончателно самочувствието?



Тагове:   България,   монако,   сащ,   Европа,   usa,


Гласувай:
3



1. krumbelosvet - Втори ден
14.12.2017 07:46
Втори ден постът е придружен от "Подобни постинги", които не са подобни, но пък са стари, забравени и непопулярни. А "Прочелите постинга прочетоха и" липсва втори ден. Радвам се, че като че ли се радвам на специално отношение от модераторите. Или може би съм мнителен и завистлив, как не ме е срам! Пу!
А, сетих се! Ами ако блог.бг е в ръцете на НПО? А аз употребявам тия три букви като мръсна дума.
цитирай
2. krumbelosvet - Като няма
14.12.2017 10:08
Като няма читатели и коменти, ще се самообслужвам.
Аз съм типичен българин. Майка ми е мизийка, типична. Чернокоса, смугла, сериозна и даже сурова, и безпаметната си обич към децата криеше като голяма тайна. Дядото на баща ми бяга с фамилията си от Егейска Македония. До ден днешен родът му носи гръцкия прякор Палавоз. Аз съм женен за тракийка, а преди това за още една, и трябва да кажа, че това са реликтови жени. Тракийски тиади, примерно, оценени от Херодот и Петко Славейков като белоноги. Северняшката ми кръв се проявяваше най-силно като дете. Бях сериозен, заради гласа са ми викали и мечо, а заради осанката като студент - тежкия. А веднъж, 10-11 годишен, в трамвая някакви непознати ме попитаха откъде пътувам. Аз ги отрязах с половин дума и единият вика "Ей, че невъзпитано дете". Другият обача каза "Не, детето е възпитано, но е ТЕМЕРУТИН".
Аз бих казал, северняк, роден и измъчен от сблъсака на севернячка и южняк с ливански примес.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: krumbelosvet
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1953881
Постинги: 1158
Коментари: 3379
Гласове: 3574
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031