Постинг
19.03.2020 17:13 -
БЪЛГАРСКИ МИТОВЕ И ЛЕГЕНДИ 3
Автор: rustam
Категория: История
Прочетен: 3337 Коментари: 20 Гласове:
Последна промяна: 19.03.2020 17:32
Прочетен: 3337 Коментари: 20 Гласове:
2
Последна промяна: 19.03.2020 17:32
БИТКАТА ПРИ АДРИАНОПОЛ(ОДРИН) 1205
Без да навлизаме в подробности, които са безспрони, относно тази немаловажна битка, трябва справедливо да отбележим някои чисто патриотични внушения, залегнали трайно и митологично за това събитие
1. Гениалната тактика на Калоян. Номерът на куманите с фалшивото отстъпление и досадните набези въобще не е непознат за западните рицари. С тази тактика те се сблъскват още по времето на Първия кръстоносен поход. В началото тя наистина е успешно прилагана от турци и араби, но постепенно намират противодействие. Действително, граф Луи дьо Блоа прави грешка да се втурне да преследва куманската конница извън укрепения лагер, въодушевен от светлия празник на Възкресение Христово, но не това е решаващо. Решаващо е огромното числено превъзходство, обезпечено от Калоян. По достоверни сведения само куманската конница наброява между 12 000 и 15 000. Още толкова е българската и влашката пехота. Рицарите плюс генуезците на слепия дожд са общо около 300. Реално в битката участват около 150 рицари, останалите не напускат лагера. При това мнозина от челния отряд на Луи са са били съвсем млади войни, непосветени в рицарско звание. Да, така е, рицарят е средновековният танк, около него има конни сержанти, пехотинци и т.н. Но максималната свита на 1 рицаре около 10 човека. С други думи 1500 срещу повече от 30 000.
2. В много европейски изследвания на тази битка се говори не за великата победа на нашия цар, а за победата на куманите и като се има предвид решаващата роля на огромната половецка конница, това май си е така.
3. Твърдението, че край Адрианопол е загинал цветът на западното рицарство. ситуацията около Латинската империя е такава, че начело на войските стоят аристократи от средна ръка: графове и маркизи, които виждат своя шанс покрай завладяването на Константинопол и падането на Византия да станат....императори и крале. Императори на шепа земя, както например Краля на Тасос. Край Одрин загиват 150 рицари, млади благородници и васали на графове, което да се нарече "цветът" е силно преувеличено.
4. Митът, че битката при Адрианопол поставя едва ли не края на Латинската империя. нищо подобно. Приемникът на Балдуин, Анри I Фландърски воюва доста успешно срещу нас и византийците в Мала Азия. Нещо повече. Той успява да обедини симпатиите на латини и гърци срещу България. Превзема Анхиало, Ахтопол, Верея и разширява владенията на Лат. империя в Родопите.
Без да навлизаме в подробности, които са безспрони, относно тази немаловажна битка, трябва справедливо да отбележим някои чисто патриотични внушения, залегнали трайно и митологично за това събитие
1. Гениалната тактика на Калоян. Номерът на куманите с фалшивото отстъпление и досадните набези въобще не е непознат за западните рицари. С тази тактика те се сблъскват още по времето на Първия кръстоносен поход. В началото тя наистина е успешно прилагана от турци и араби, но постепенно намират противодействие. Действително, граф Луи дьо Блоа прави грешка да се втурне да преследва куманската конница извън укрепения лагер, въодушевен от светлия празник на Възкресение Христово, но не това е решаващо. Решаващо е огромното числено превъзходство, обезпечено от Калоян. По достоверни сведения само куманската конница наброява между 12 000 и 15 000. Още толкова е българската и влашката пехота. Рицарите плюс генуезците на слепия дожд са общо около 300. Реално в битката участват около 150 рицари, останалите не напускат лагера. При това мнозина от челния отряд на Луи са са били съвсем млади войни, непосветени в рицарско звание. Да, така е, рицарят е средновековният танк, около него има конни сержанти, пехотинци и т.н. Но максималната свита на 1 рицаре около 10 човека. С други думи 1500 срещу повече от 30 000.
2. В много европейски изследвания на тази битка се говори не за великата победа на нашия цар, а за победата на куманите и като се има предвид решаващата роля на огромната половецка конница, това май си е така.
3. Твърдението, че край Адрианопол е загинал цветът на западното рицарство. ситуацията около Латинската империя е такава, че начело на войските стоят аристократи от средна ръка: графове и маркизи, които виждат своя шанс покрай завладяването на Константинопол и падането на Византия да станат....императори и крале. Императори на шепа земя, както например Краля на Тасос. Край Одрин загиват 150 рицари, млади благородници и васали на графове, което да се нарече "цветът" е силно преувеличено.
4. Митът, че битката при Адрианопол поставя едва ли не края на Латинската империя. нищо подобно. Приемникът на Балдуин, Анри I Фландърски воюва доста успешно срещу нас и византийците в Мала Азия. Нещо повече. Той успява да обедини симпатиите на латини и гърци срещу България. Превзема Анхиало, Ахтопол, Верея и разширява владенията на Лат. империя в Родопите.
Митичният вожд Пилемен, енети, пафлагонц...
Никой не може да устои на, Близначките)
Идентификация на тайнствената „прабългар...
Никой не може да устои на, Близначките)
Идентификация на тайнствената „прабългар...
Мисля си все пак, че на Балканите ние най-малко се фукаме. Гърците си присвояват Византия, македонците империята на Филип и Александър, сърбите не остават по долу...
Макар и не на Балканите чети новите историци на Украйна. Мислех го за виц, но видях с очите си в помощно учебно помагало как са превърнали Черно море от езеро/морето наистина е било такова/ в море.
Ние какво-малко самочувствие и ние да си създадем
цитирайМакар и не на Балканите чети новите историци на Украйна. Мислех го за виц, но видях с очите си в помощно учебно помагало как са превърнали Черно море от езеро/морето наистина е било такова/ в море.
Ние какво-малко самочувствие и ние да си създадем
Битката при Адрианопол се е състояла на 9 август 378 г. между римската армия под командването на източния император Валент и готските племена под командването на Фритигерн се води на 13 km северно от днешния град Одрин, на територията на България, и завършва с решителна готска победа.
цитирайvencivaleri1951 написа:
Мисля си все пак, че на Балканите ние най-малко се фукаме. Гърците си присвояват Византия, македонците империята на Филип и Александър, сърбите не остават по долу...
Макар и не на Балканите чети новите историци на Украйна. Мислех го за виц, но видях с очите си в помощно учебно помагало как са превърнали Черно море от езеро/морето наистина е било такова/ в море.
Ние какво-малко самочувствие и ние да си създадем
Макар и не на Балканите чети новите историци на Украйна. Мислех го за виц, но видях с очите си в помощно учебно помагало как са превърнали Черно море от езеро/морето наистина е било такова/ в море.
Ние какво-малко самочувствие и ние да си създадем
Единият от любимите български митове е именно този: че ние най-малко лъжем, че все ние сме жертвите, че другите са "съюзници разбойници", а пък ние "честни Калуди". Трябва да се признае, че средновековно Византия по същество си е гръцка империя. Даже ние, българите, още от 7 век винаги сме наричали ромеите и византийците...гърци.
apostapostoloff написа:
Битката при Адрианопол се е състояла на 9 август 378 г. между римската армия под командването на източния император Валент и готските племена под командването на Фритигерн се води на 13 km северно от днешния град Одрин, на територията на България, и завършва с решителна готска победа.
това твоето е все едно да кажеш, че Апостол Апостолов и Апостол Карамитев са едно и също лице.
Не мога да разбера смисъла на цялата ти поредица Митове и легенди.
За мен, като софиянец, ти си свестно копеле.
Досега винаги си заемал може би спорни, но интересни позиции, за случилото се сега или отдавна. И винаги е имало нещо, което да уважа и да имам нуждата да прочета повече от твоите размишления.
С тази поредица ме изненадваш неприятно.
Какво искаш да докажеш, може би това, което отдавна, от 30 години, се втълпява на българските ученици, че легендите и митовете, че България някога е била могъща и фактор в Европа са глупости? Че ние сме измекяри, и нема да е лошо да слушкаме, когато Европа и САЩ дават указанията?
Рустам, историята на всяка страна е изградена от митове и легенди.
Ти заставаш в момента на страната на нашите противници. Или съюзници, както си избереш.
Разграждаш нашите митове и легенди, и подхранваш техните.
Просто е.
цитирайЗа мен, като софиянец, ти си свестно копеле.
Досега винаги си заемал може би спорни, но интересни позиции, за случилото се сега или отдавна. И винаги е имало нещо, което да уважа и да имам нуждата да прочета повече от твоите размишления.
С тази поредица ме изненадваш неприятно.
Какво искаш да докажеш, може би това, което отдавна, от 30 години, се втълпява на българските ученици, че легендите и митовете, че България някога е била могъща и фактор в Европа са глупости? Че ние сме измекяри, и нема да е лошо да слушкаме, когато Европа и САЩ дават указанията?
Рустам, историята на всяка страна е изградена от митове и легенди.
Ти заставаш в момента на страната на нашите противници. Или съюзници, както си избереш.
Разграждаш нашите митове и легенди, и подхранваш техните.
Просто е.
6.
анонимен -
рустами4,
19.03.2020 22:02
19.03.2020 22:02
Спорно е дали фактите са Истина или Част от нея, и дали Истината винаги се крие само и единствено във Фактите..Елин Пелин,Косачи,Лазо..
цитирайКо?150+ срещу 30000?та кой разказва митове?
цитирайfreeoldmen написа:
Не мога да разбера смисъла на цялата ти поредица Митове и легенди.
За мен, като софиянец, ти си свестно копеле.
Досега винаги си заемал може би спорни, но интересни позиции, за случилото се сега или отдавна. И винаги е имало нещо, което да уважа и да имам нуждата да прочета повече от твоите размишления.
С тази поредица ме изненадваш неприятно.
Какво искаш да докажеш, може би това, което отдавна, от 30 години, се втълпява на българските ученици, че легендите и митовете, че България някога е била могъща и фактор в Европа са глупости? Че ние сме измекяри, и нема да е лошо да слушкаме, когато Европа и САЩ дават указанията?
Рустам, историята на всяка страна е изградена от митове и легенди.
Ти заставаш в момента на страната на нашите противници. Или съюзници, както си избереш.
Разграждаш нашите митове и легенди, и подхранваш техните.
Просто е.
За мен, като софиянец, ти си свестно копеле.
Досега винаги си заемал може би спорни, но интересни позиции, за случилото се сега или отдавна. И винаги е имало нещо, което да уважа и да имам нуждата да прочета повече от твоите размишления.
С тази поредица ме изненадваш неприятно.
Какво искаш да докажеш, може би това, което отдавна, от 30 години, се втълпява на българските ученици, че легендите и митовете, че България някога е била могъща и фактор в Европа са глупости? Че ние сме измекяри, и нема да е лошо да слушкаме, когато Европа и САЩ дават указанията?
Рустам, историята на всяка страна е изградена от митове и легенди.
Ти заставаш в момента на страната на нашите противници. Или съюзници, както си избереш.
Разграждаш нашите митове и легенди, и подхранваш техните.
Просто е.
не бих казал, че са "глупости", но трябва да бъдем реалисти. Ние сме свикнали все някой да обвиняваме за несгодите и несполуките си: "съюзници разбойници", Русия, Турция и т.н. Мисля, че основната вина носим ние самите и това не трябва да се крие.
анонимен написа:
Спорно е дали фактите са Истина или Част от нея, и дали Истината винаги се крие само и единствено във Фактите..Елин Пелин,Косачи,Лазо..
ние все косим и се излежаваме покрай реката. Както е рекъл героят на Елин Пелин: "за какво ти е истината"? И тъй в омая и празни моабети ни минава времето на нас
rustam написа:
ние все косим и се излежаваме покрай реката. Както е рекъл героят на Елин Пелин: "за какво ти е истината"? И тъй в омая и празни моабети ни минава времето на нас
анонимен написа:
Спорно е дали фактите са Истина или Част от нея, и дали Истината винаги се крие само и единствено във Фактите..Елин Пелин,Косачи,Лазо..
ние все косим и се излежаваме покрай реката. Както е рекъл героят на Елин Пелин: "за какво ти е истината"? И тъй в омая и празни моабети ни минава времето на нас
11.
анонимен -
рустами4,да те питам.ти разбираш от тези неща...
20.03.2020 20:18
20.03.2020 20:18
защо Черният има по 17 коментара за одобрение,а в блога му има по 8-10 и половината са от него...дали го е страх да ги публикува
или има някаква скрита Галактическа Тайна,за която ние,простите блогъри,не сме дорасли....и той ни я спестява.като най-умен...ЩОТ ТРИЕ МНОГО СЕЛЕКТИВНО...
Как мислиш...
цитирайили има някаква скрита Галактическа Тайна,за която ние,простите блогъри,не сме дорасли....и той ни я спестява.като най-умен...ЩОТ ТРИЕ МНОГО СЕЛЕКТИВНО...
Как мислиш...
анонимен написа:
защо Черният има по 17 коментара за одобрение,а в блога му има по 8-10 и половината са от него...дали го е страх да ги публикува
или има някаква скрита Галактическа Тайна,за която ние,простите блогъри,не сме дорасли....и той ни я спестява.като най-умен...ЩОТ ТРИЕ МНОГО СЕЛЕКТИВНО...
Как мислиш...
или има някаква скрита Галактическа Тайна,за която ние,простите блогъри,не сме дорасли....и той ни я спестява.като най-умен...ЩОТ ТРИЕ МНОГО СЕЛЕКТИВНО...
Как мислиш...
че първо коментарът ти не е по темата. Освен това, спрените ти коментари при БП често са заядливи, също извън темата, насочени лично и справедливо си игнориран.
Апостолов: „Битката при Адрианопол се е състояла на 9 август 378 г….на територията на България“
Каква България през IV век, бе овньо, не си гръцкото апостол, а турското серсем!!!
Горният анонимен не съм аз - Кърк!!! Честно!
цитирайКаква България през IV век, бе овньо, не си гръцкото апостол, а турското серсем!!!
Горният анонимен не съм аз - Кърк!!! Честно!
14.
анонимен -
и как ГИ прочете спрените ми коментари?люпопитно ми е...
21.03.2020 20:54
21.03.2020 20:54
rustam написа:
че първо коментарът ти не е по темата. Освен това, спрените ти коментари при БП често са заядливи, също извън темата, насочени лично и справедливо си игнориран.
анонимен написа:
защо Черният има по 17 коментара за одобрение,а в блога му има по 8-10 и половината са от него...дали го е страх да ги публикува
или има някаква скрита Галактическа Тайна,за която ние,простите блогъри,не сме дорасли....и той ни я спестява.като най-умен...ЩОТ ТРИЕ МНОГО СЕЛЕКТИВНО...
Как мислиш...
или има някаква скрита Галактическа Тайна,за която ние,простите блогъри,не сме дорасли....и той ни я спестява.като най-умен...ЩОТ ТРИЕ МНОГО СЕЛЕКТИВНО...
Как мислиш...
че първо коментарът ти не е по темата. Освен това, спрените ти коментари при БП често са заядливи, също извън темата, насочени лично и справедливо си игнориран.
15.
анонимен -
преценката ти е твое право,което приемам безусловно!
21.03.2020 21:14
21.03.2020 21:14
как си прочел "спрените" коментари.разясни,моля те.
цитирайЗдравей, Рустаме. Битките при Одрин са три: 378, 1205 и 1913 г. Споменатата и обсъждане битка през 1205 г. при цар Калоян мисля, че се е състояла. Ако не- цар Калоян не би бил толкова велик и възвеличават. Мисля, че има места, където е описана. Не трябва да се принизяваме, а напротив- да търсим българското в положителния смисъл. Това не означава, че трябва да оправдаваме лошите неща и несполуките ни. Според мен не си прав, че битката е мит и легенда.
Поздрави!
цитирайПоздрави!
17.
анонимен -
Дрогарю barin в 378 г. българи няма
30.03.2020 18:57
30.03.2020 18:57
Дрогарю barin в 378 г. българи няма, тоест - пак си си дрогирал с великобугарския шовинизъм. Останалите два пъти, за които знаеш от учебниците храбрите българи и оплячкосват града и даже не се опитват да го задържат, да го българизират, както обикновено правят с градовете нагоре от линията на съвременната граница. И това е защото много се "възвеличават", както пишеш! ще цитирам - "Не трябва да се принизяваме, а напротив- да търсим българското в положителния смисъл. " Е, добре, ама от времето на Паисий досега НЕ ВИ ЛИ ПИСНА ДА СА ВОЗВЕЛИВАТЕ БА? Да си измисляте историкии, да се заблуждавате и да лъжете децата, че и околните, съседите... Те - съседите, къде са били докато вие сте били велики??? И ка па не са го разбрали досега???
цитирайbarin написа:
Здравей, Рустаме. Битките при Одрин са три: 378, 1205 и 1913 г. Споменатата и обсъждане битка през 1205 г. при цар Калоян мисля, че се е състояла. Ако не- цар Калоян не би бил толкова велик и възвеличават. Мисля, че има места, където е описана. Не трябва да се принизяваме, а напротив- да търсим българското в положителния смисъл. Това не означава, че трябва да оправдаваме лошите неща и несполуките ни. Според мен не си прав, че битката е мит и легенда.
Поздрави!
Поздрави!
че не си прочел просто статията. не става дума за това дали е имало битка или не. Имало е. Но митологията е около нейния формат, мащаби и значение.
Постинг №17 и настоящият са мои - Кърк (Киркор Симонян)! Дано не изляза пак анонимен, бих искал само да насоча вниманието ви към статията "Превземането на Одрин" на моята лична страница във Фейсбук. Тя е посветена основно на тв предаването по БНТ от завчера, но съдържа факти, които няма откъде другаде да научите. Другият анонимен явно е модератор или админ на сайта Blog, защото на 2 пъти му влизам в "дирята" и даже мога да го редактирам, ако много му знае човката, респ. - левият крак!
цитирайПо повод спомената битка от 378 г. - вж. "Сражение при Адрианополе 9 августа 378 г.Триумф германцев и трагедия римлян / Battle of Adrianople on August 9, 378. Triumph of Germans and Tragedy of Romans, O. V. Vus в сп. МАИАСК, 2019 г. И повече - не се обаждай и не пиши на исторически теми, агроном-животновъде!
цитирайТърсене
За този блог
Гласове: 18707
Блогрол